Maskmakeri

.Jag har alltid fascinerats av masker, något jag helt klart har efter min pappa. Masker var helt enkelt en del av min barndom, inte minst på Byteatern men också hemma i olika former. Jag kan väll inte säga att upplevelsen alltid varit trevlig, några av de mest skrämmande upplevelser jag haft är just av masker. jag mins speciellt en uppsättning på Byteatern – Oidipus och hans barn. Scenen och masken som satte stora spår hoss mig var som följer; Oidipus ser sin mors vålnad, hon kommer in i rummet bärandes på en docka föreställande  Oidipus som barn med de genomborrade hälarna, masken var lång, säkert över en meter men pannan var placerad vid skådespelarens panna vilket försköt hela perspektivet på ett riktigt läskigt sätt. Men det mest skrämmande var att han hade manat fram henne med sin egen fantasi! Hon kom bara för att han tänkte på henne, gissa om jag var rädd många nätter framöver, inte tänka inte tänka…

Men trotts dessa upplevelser är jag fortfarande fascinerad av masker och hur deras statiska uttryck kan läsas och också faktiskt förändras på scenen!

Så nu till själva kärnan – maskmakeri – varför?

Jag har länge känt att jag vill utforska maskens möjligheter ytterligare, jag spelar ju redan med ”världens minsta mask” den röda clownnäsan, men jag ville hitta en form och ett forum som kändes rätt. Så slog mig tanken varför inte göra en variant av föreställningen Snigeln i Commedia dell’arte stil!

Men då behövs en mask! Jag bestämde mig för att göra masken själv, dels för att jag tycker om att lära mig och pröva nya saker, men också för att jag kunde utforma den exakt som jag själv ville ha den. Sagt och gjort jag skred till verket och här nedan kan ni se lite bilder av vart jag befinner mig i processen just nu.

Om du vill läsa mer om tankarna bakomSnigeln i medeltida form kan du göra det här >>>

Mvh Ivan Monthan

En tidig skiss på mask till Sven. I Commedia dell'arte skulle han snarast karaktäriseras som en Zanni.
Här bygger jag upp själva masken i lera på en gipsavgjutning av mitt eget ansikte.
Jag har försett masken med e vall av lera för att hålla gipsen på plats.
Vallen av lera är klar och masken täcks nu met ett tunt lager vaselin.
Det första lagret gipps är på plats, det var svårt att få det att stanna kvar på vaselinet, jag borde ha väntat till gipset blivit något fastare i konsistensen.
Andra lagret gips, det blir lättare och lättare ju mer tippsen härdar.
Sista lagret gips, jag gjorde en plan yta som formen kan stå på när jag sedan skall gjuta i den.
När gipset börjat svalna efter härdningen, vände jag på formen och tog loss gipsavgjutningen av mig.
Tack vare vaselinet var det lätt att få loss lerformen, som jag faktiskt bestämde mig för att spara - om jag skulle behöva göra några justeringar framöver.
Här ser man vad lite lera som fastnade i gipsen 🙂 nu rengöring av formen och sedan vänta på att den härdat helt, innan nästa steg.
Jag bestämde mig för att först göra en mask i papier mache för att kontralera att den funkar som jag tänkt, innan jag sätter igång med läderarbetet. Så dags att riva papper
Inna första lagret med papier mache smorde jag noga in hela formen med vaselin
lager ett på plats, jag använde pappret från en gammal papperspåse
andra lagret på plats, nu fick det bli tidningspapper, lättare att se vart man varit och inte med två olika typer av papper.
sista lagret på plats. Eftersom det här endast är ett test fick det räcka med tre lager...
Torkad och klar och inga problem att få loss från formen som skönt var!
Kanterna har friserats och hål gjorts för ögonen, här skulle man kunna lagga på ett lager papper till och sedan slipat utsidan för en helt jämn yta, men eftersom det bara är en testmask valde jag bort det.
Test
fäste gummiband med limpistol och lite skumgummi där masken skavde mot näsan.

1 thought on “Maskmakeri

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *